söndag 20 maj 2012

50 års kalas, älg och Grattis Veronica.

Dagens kloka ord
" Varje ålder måste ha sina leksaker"
okänd
50 års kalas - Anders bror Per har fyllt 50 och hade sitt kalas, som vanligt full fart i ordets alla bemärkelser. Lite nya smaker på maten då hans flickvän är från Thailand. Gott var det även om jag inte smakade på det allra starkaste som tydligen var bläckfisken. Fast jag var chaufför så sliter fester på en eller är det åldern? Det var inte så sent men vi körde hem när rätt mycket vilt var i rörelse. En tvärnit blev det då jag inte såg älgen förrän den var på vägrenen. De är mäktiga djur men varför skall de korsa vägarna precis då det kommer bilar ?? Jag och Sara har kört på en älg för några år sedan och det är en otrevlig upplevelse. Vi körde efter Landsjövägen, som är en grusväg, på väg hem. det var isigt ute och en stor älg springer över vägen och gör precis som en häst som tänker ångra sin färdriktning och jag han inte mer än tänka det så slänger älgen om och springer rakt mot min bil. Som tur var höll bilrutan men den blev mosaikmönstrad. Älgen, den stackarn, fick krypa bort eftersom att den slagit av båda frambenen. Att få hjälp skulle däremot visa sig lite krångligare då alarmcentralen kopplades till Sundsvall och för att skicka hjälp behövdes vägnumret. Vem håller koll på sånt? Timmerbilar möjligen. Efter omkoppling till polisen i stan kom en patrullbil med poliser som tyvärr bara hade en pistol och det funkade inte. Men de som passerade oss stannade och frågade hur det gått och i en av bilarna fanns en jägare som åkte hem och hämtade sitt gevär så att den stackars älgen fick slut på sitt lidande.
Vi blev konstigt nog inte så rädda utan var bara glada att vi klarat oss men det var ett väldigt fint bemötande av poliserna som kom. Bilen hade fått rätt många blessyrer och då den skulle lagas upptäcktes det att försäkringen inte skulle täcka. Jag hade köpt denna Ford Connect i den tron att det var en 3- årig vagnskadegaranti, vilken visade sig bara gälla ett år på denna typ av bil. Men jag hade då tagit denna viltskadeförsäkring som täckte olyckan En bil är bara en bil men nog var det skönt att få den tillbaka hel och lagad.
Nu kom jag som vanligt på avvägar, måste säga GRATTIS till Veronica och Yatzy som i helgen fick sitt första Cert. Veronica som bor lite längre bort i byn har Björklidens Kennel och har Berner Sennen och denna Faraohund som hon kallar Yatzy.


Veronica med sin Faraohund Yatzy som fick sitt första Cert. Jätteroligt.

Min bil en Ford Connect inte snygg men praktisk.


VÅR ! snart....